tiistai 7. elokuuta 2018

Syksyn pilatestunnit alkavat ensi viikolla Espoonlahdessa!

Kesä alkaa kääntymään kohti syksyä ja on aika huolehtia oman kehon hyvinvoinnista. Pilates tunnit jatkuvat Espoonlahden toimipisteessä maanantaina 13.8 alkaen ja tuntivaihtoehtoja on nyt useampi kuin ennen. Valitse omasi pian ja ilmoittaudu mukaan!

Pilates on loistava tapa huoltaa omaa kehoa, palauttaa sitä yksipuolisesta toimistotyöstä tai lisätä liikkuvuutta vaikkapa rankan salitreenin ohessa. 

Tunnit toteutetaan pienryhmä tuntina, joten tule rohkeasti mukaan alkeistunnille!

Syksyn aikataulu

Ma 16.30 Pilates Alkeet
Ma 18.00 SUHK Mama Äitiyspilates odottaville (2 paikkaa jäljellä!)
Ke 8.00 Pilates Alkeet
Ke 12.00 SUHK Mama Äitiyspilates synnyttäneille
To 9.30 Pilates Alkeet/-jatkotaso

Ilmoittautumiset ja lisätiedot terhi.antikainen(at)suhk.fi

SUHK Espoonlahti Kivenlahdentie 7, 02320 Espoo.

Mattotunnit
5x60min 100€
10x60min 170€

Terhi Antikainen
Lantionpohjan fysioterapeutti
Äitiysfysioterapiaan erik.
Somatic Pilates ohjaaja
FAF personal trainer
Urheiluhieroja, raskaushieronta



maanantai 6. elokuuta 2018

Virtsankarkailu – naisurheilijoiden ja aktiivisesti liikuntaa harrastavien naisten vaiettu vaiva


Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat yleisiä ja ne mielletään usein vanhempien naisten vaivoiksi. Kuitenkin ne saattavat vaivata monia nuoriakin naisia. Nuorten naisten virtsankarkailusta ei puhuta ääneen, suurin osa ei ole kertonut siitä kenellekään. Virtsankarkailu on yleistä urheilijoiden keskuudessa, mutta siitä ei puhuta avoimesti.

Liikunnalla on paljon terveyshyötyjä ja suurin osa liikunnasta ei aiheuta vahinkoa lantionpohjalle. Suojaako liikunnallisuus sitten virtsankarkailulta? Kevyt ja kohtalainen liikunta pienentävät riskiä virtsankarkailun kehittymiselle. Hyppylajit, painonnosto ja pitkän matkan juoksu saattavat provosoida vaivaa. Maksimi vertikaalivoima lantionpohjaan on juostessa 3-4 x kehon paino, hyppiessä voima on 5-12 kertainen ja kuperkeikassa 9 kertainen. Ainakin yksi selitys siis voisi olla se, että raskaissa lajeissa ja voimakkaissa ponnistuksissa lantionpohjaan kohdistuva paine on niin suuri, että se saattaa provosoida virtsankarkailua. Baletti ja voimistelu saattavat provosoida myös siitä syystä, että henkilöillä, jotka hakeutuvat näiden lajien pariin, on jo valmiiksi löyhempi sidekudos ja he ovat tämän takia alttiimpia virtsankarkailulle.

Ja eivätkö urheilijat ja liikuntaa aktiivisesti harrastavat olekin ihan tavallisia ihmisiä, joilla on tavallisten ihmisten vaivoja, kuten virtsankarkailua? Helposti saatetaan ajatella, että urheilijalla on automaattisesti vahva lantionpohja. Virtsankarkailusta kärsivällä voi olla esimerkiksi ylijännittynyt tai heikko lantionpohja tai lantionpohjan aktivoituminen saattaa olla viivästynyt. Täytyy myös muistaa, että lihas voi olla yhtä aikaa ylijännittynyt ja heikko. Ylijännityksellä tarkoitetaan sitä, että lantionpohjan lihaksissa on kohonnut lepoaktiviteetti eikä henkilö pysty päästämään lihaksia rennoiksi. Hyvin usein virtsankarkailu liittyykin kohonneeseen lepoaktiviteettiin.

Virtsankarkailussa ei siis ole kyse ainoastaan lihasvoimasta, vaan ennemminkin aktivoitumisjärjestyksestä, koordinaatiosta ja kehon eri osien toimivasta yhteistyöstä. Myös urheilijoilla tai aktiivisesti liikuntaa harrastavilla voi olla ongelmia keskivartalon syvien tukilihasten oikea-aikaisessa aktivoitumisessa. Keskivartalon lihasten aktivoitumisen pitäisi lähteä lantionpohjasta ja lantionpohjan lihasten aktivoitumisen seurauksena aktivoituu syvä poikittainen vatsalihas ja sen jälkeen vasta pinnallisemmat vatsalihakset. Jos lihasten aktivoitumisjärjestys on väärä eli pinnalliset vatsalihakset aktivoituvat ensin, se työntää vatsaontelon painetta kohti lantionpohjaa. Jos lantionpohjan lihakset ovat myös heikot, lantionpohjan voimantuotto ei pysty kumoamaan vatsanpaineen voimaa ainakaan voimakkaissa ponnistuksissa ja sen seurauksena virtsa karkaa.

Erään tutkimuksen mukaan urheilijoilla on suurempi riski virtsankarkailulle verrattuna ei-urheilijoihin. Riski on suurin taiteellisten voimistelijoiden ja trampoliinivoimistelijoiden keskuudessa. Urheilijoilla on suurempi riski virtsankarkailulle, suolikaasunkarkailulle ja seksuaalisten toimintojen häiriöille, jos heidän lajinsa vaatii voimakasta ja toistuvaa ponnistelua. Naisia, joiden laji vaatii voimakasta ja toistuvaa ponnistelua, pitäisi informoida näiden aktiviteettien vaikutuksista lantionpohjan toimintaan ja tarjota ennaltaehkäiseviä keinoja, jotta heille ei tulisi lantionpohjan toimintahäiriöitä.

Virtsankarkailun hoito on aina yksilöllistä ja terapiassa olisi tärkeää huomioida koko keho hengitystä myöten. Mielestäni moni naisurheilija tai aktiivisesti liikuntaa harrastava nainen voisi hyötyä yksilöllisestä fysioterapiasta, jossa kartoitettaisiin lantionpohjan tilanne sormin tehtävän palpaation ja EMG-biopalautemittarin avulla. Tutkimisen perusteella selviäisi, onko kyseessä ylijännittynyt vai heikko lantionpohja ja sen perusteella lähdettäisiin liikkeelle esim. lantion ja keskivartalon rentoutuksesta tilanteen niin vaatiessa. Fysioterapiassa olisi tärkeää tutkia koko kehon lihastasapainoa ja etsiä mahdollisia lantionpohjan toimintaa häiritseviä tekijöitä. Tutkittaessa voitaisiin selvittää, miten kehon eri osat toimivat yhdessä ja onko lihasten aktivoitumisjärjestys oikea. Tärkeää olisi siis saada koko keho tasapainoon, jolloin lantionpohjan oikeanlainen toiminta mahdollistuisi. Urheilijan tulisi hallita ensin lantionpohjan ja keskivartalon rentous sekä oikea-aikainen aktivaatio ja sen jälkeen hän voisi lähteä harjoittelemaan ohjatusti lantionpohjan lihasten voimaa, jos tutkittaessa todettaisiin, että lihakset ovat heikot.

fysioterapeutti Jaana Torri, SUHK Käpylä
jaana.torri@suhk.fi



Varaa aika Käpylän lantionpohjan fysioterapiaan: Jaana Torri

Lantionpohjan fysioterapiaa tekevät SUHKilla myös Espoonlahden toimipisteessä Sara Seppäläinen, Riitta Vesanen ja Terhi Antikainen.

Lähteet:
Almeida ym. 2016. Urinary incontinence and other pelvic floor dysfunctions in female athletes in Brazil: A cross-sectional study. John Wiley & Sons Ltd.
Bo ym. 2007. Evidence-Based Physical Therapy fot the Pelvic Floor. Pelvic floor physiotherapy in elite athletes. Elsevier.
Jacome C. ym. 2011. Prevalence and impact of urinary incontinence among female athletes. Elsevier.
Nygaard & Shaw. 2016. Physical activity and the pelvic floor. Elsevier.



sunnuntai 17. kesäkuuta 2018

Hierontaa osteopaattisin tekniikoin nyt myös Espoonlahdessa

"Olen Miika Häkkinen, ulospäin suuntautunut Kotkasta Espooseen hiljattain muuttanut kunnianhimoinen terveyden- ja hyvinvointialan ammattilainen. Olen valmistunut koulutetuksi hierojaksi Porvoon Hierojakoulusta vuonna 2014 ja toiminut hierojana niin Kotkassa kuin Kouvolassa jo muutaman vuoden. Uusien työhaasteiden ansiosta muutin Espooseen huhtikuussa 2018 ja siitä lähtien olen työskennellyt osteopatiaan erikoistuvana urheiluhierojana täällä SUHKissa.

Tällä hetkellä opiskelen klassista osteopatiaa Espoossa Osteopatiakoulu Atlaksessa. Opinnot kestävät 4 vuotta pitäen sisällään monipuolisia opintokokonaisuuksia muunmuassa manipulaatioista, pehmytkudostekniikoista, faskiatekniikoista sekä hermostoa rauhoittavista kuuntelutekniikoista. Olen ylittänyt opintojen puolivälin ja valmistun toukokuussa 2020. Osteopatia hoitomuotona sopii niin vastasyntyneille kuin ikääntyneille. Hoidan mielelläni vauvoja ja lapsia.

Osteopatia on lempeä, manuaalinen hoitotapa, jolla perehdyn juuri sinun vaivoihisi. En vain hoida oiretta vaan perehdyn kehoosi niin, että hoidan oireen lisäksi myös oireen syntyperää. 
Tänä päivänä me ihmiset teemme hyvin passiivista työtä, istumme paljon päätteiden äärellä, kärsimme erilaisista hiirikäsiongelmista sekä selkä- että päänsäryistä. Juuri edellämainitut oireet ovat niitä syitä siihen miksi osteopaatin vastaanotolle hakeudutaan. Osteopatialla voidaan hoitaa lisäksi kehon toiminnallisia häiriöitä, stressiä, traumoja, tuki- ja liikuntaelimistön häiriöitä/kipuja sekä unettomuutta. "

Miika Häkkinen
Urheiluhieroja
Osteopaatti-opiskelija
SUHK Espoonlahti

Varaa aika

perjantai 20. huhtikuuta 2018

Jannike aloittaa Kirkkonummen toimipisteessä!


Kirkkonummen toimipiste saa ensi viikolla lisävahvistusta, kun pirteä ja iloinen urheiluhieroja ja personal trainer Jannike aloittaa työt.  
"Hej!
Olen Jannike ja koulukseltani urheiluhieroja ja lisensoitu FISAF & EHFA personal trainer (Federation of International Sports, Aerobics and Fitness & European Health and Fitness Association). Tällä hetkellä opiskelen toista vuotta fysioterapiaa ammattikorkeakoulu Arcadassa. Harrastuksiini kuuluu monipuolinen kuntosaliharjoittelu sekä lenkkeily. 

Ihmisten auttaminen ja motivoiminen on aina ollut lähellä sydäntäni ja pyrin aina ottamaan asiakkaan tarpeet ja mielipiteet huomioon.

Haluan tarjota asiakkailleni mahdollisuuden aitoon ja terveelliseen elämäntapamuutokseen, sekä liikunnan että kehonhuollon kautta.

Urheilu- ja hyvinvointialalla nautin siitä että aina on mahdollista kehittää itseään alan ammattilaisena ja oppia uutta. Jag talar också svenska.

Nähdään Kirkkonummella!"
Jannike 



perjantai 13. huhtikuuta 2018

Fysioterapeutti ja urheiluhieroja Jaana Torri aloittaa Käpylässä!

"Olen vuonna 2005 valmistunut fysioterapeutti, lymfaterapeutti ja urheiluhieroja Jaana Torri. Olen työskennellyt lähes koko työurani ajan tuki- ja liikuntaelinfysioterapian parissa ja lymfaterapeuttina olen hoitanut eri syistä johtuneita turvotuksia sekä arpia. Teen myös lantionpohjan fysioterapiaa ja äitiysfysioterapiaa. Minulla on käytössäni EMG-biopalautemittari.

Tärkeimmät käymäni koulutukset: Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian syventävä koulutus, Akupunktio, Kinetic Control, Faskiamanipulaatio Stecco I-II, Lantionpohjan toimintahäiriöiden fysioterapia ja Äitiysfysioterapia.

Suoritan tällä hetkellä Tampereen ammattikorkeakoulussa täydennyskoulutusta lantionpohjan toimintahäiriöiden ennaltaehkäisyyn ja hoitoon liittyen. Lämpimästi tervetuloa vastaanotolleni!"

JAANA TORRI



lauantai 17. maaliskuuta 2018

Äitiysfysioterapian ja lantionpohjan osaamista Espoonlahteen

Espoonlahden toimipiste on kevään aikana vahvistanut osaamistaan äitiysfysioterapian puolelle. Huhtikuun puolessa välissä Espoonlahdessa alkaa pyörimään viikottain SUHK Mama pilates pienryhmät raskaana oleville ja synnyttäneille äideille. Huhtikuussa saamme joukkoomme myös vahvaa osaamista lantionpohjan toimintahäiriöihin, kun erikoistunut fysioterapeutti Sara Seppäläinen aloittaa vastaanotot Espoonlahdessa torstaisin. 

Erikoisalana äitiysfysioterapia ja lantionpohjan fysioterapia kohdistuu lähinnä kaiken ikäisten naisten ja äitien tarpeisiin, jonka vuoksi olemme päättäneet avata tämän tiedon jakamiseen teille omat sivustonsa. Materiaalia on tulossa pian lisää, joten aiheesta kiinnostuneet voivat aloittaa seuraamaan sivustoja Instagramissa @suhkmama ja Facebookissa SUHK Mama Äitiysfysioterapiakeskus & Pilates Studio. Omat nettisivut ovat myös työnalla, niistä myöhemmin lisää. 

Ajanvaraus äitiysfysiotepiaan ja muihin palveluihin onnistuu normaalisti SUHK Espoonlahden ajanvarauksen kautta. Pilatesryhmiin mama(at)suhk.fi.

Saran lisäksi Espoonlahdessa äitiysfysioterapiaa tekevät jo ennestään tutut Terhi Antikainen ja Riitta Vesanen. Saamme myös pian Marjut Niemelän parhaillaan tekeillä olevan opinnäytetyön kautta jälleen uusinta tietoa aiheeseen liittyen käyttöömme.




Sara Seppäläinen

Äitiysfysioterapeutti
Lantionpohjan fysioterapeutti
Kinetic Control movement specialist
Faskia-käsittely
PhysioPilates -ohjaaja
Urheiluhieroja
Suomen Äitiysfysioterapeutit ry:n perustajajäsen

"Olen Äitiysfysioterapiakeskus SUHK Maman fysioterapeutti Sara Seppäläinen. Kiinnostukseni naistenterveyteen fysioterapian keinoin alkoi jo opiskeluaikanani, kun päätin syventyä lantionpohjan fysioterapiaan yhdyntäkipua käsittelevän opinnäytetyöni kautta, yhteistyössä Kätilöopiston fysioterapeutin ja Naistenklinikan professorin kanssa. Urani alkoi fysioterapeuttina Kätilöopiston poliklinikalla, josta jatkoin työskentelyä yksityissektorilla edelleen äitiys- ja lantionpohjanfysioterapian sekä tuki- ja liikuntaelinvaivojen parissa.

Suomen Äitiysfysioterapeutit yhdistyksen perustajajäsenenä minulla on ilo olla mukana kehittämässä parempaa äitiyshuoltoa Suomessa kuntoutuksen osa-alueella. Säännöllinen kouluttautuminen alan asiantuntijoiden opissa sekä tiivis kollegiaalinen verkko takaavat ajantasaisen erikoistumisalan tiedon ja taidon.
Fysioterapeuttina tuen sinua läpi kuntoutumisen, huomioiden kokonaisvaltaisuuden ja yksilölliset tarpeesi.

Lämpimästi tervetuloa vastaanotolleni!

Sara "


Varaa aika äitiysfysioterapiaan, lantionpohjan fysioterapiaan tai raskaushierontaan!

sunnuntai 18. helmikuuta 2018

Mitä on äitiysfysioterapia?

Äitiysfysioterapia on kokonaisvaltaista hoitoa, jossa fysioterapeutti on erikoistunut raskauden aikaiseen ja synnytyksen jälkeiseen hoitoon. Raskausaikana aloitettu oikeanlainen harjoittelu ja synnytykseen valmistautuminen auttavat äitiä palautumaan ja jaksamaan vauva-arkea. Äitiysfysioterapiassa voidaan hoitaa äitiä lempein manuaalisen tekniikoin tai ohjata harjoitteita, jotka ovat turvallisia tehdä koko raskausajan sekä synnytyksen jälkeen.

Vatsan alueella oleva jännesauma, eli Linea Alba on otettava huomioon harjoittelussa, jotta sen jäntevöityminen saadaan tapahtumaan uudelleen raskauden jälkeen. Suorien vatsalihasten erkauma on kuitenkin vain yksi monista äitiysfysioterapiassa huomioitavista asioista. Sen esiintyvyys on kuitenkin 100% raskausviikolta 35 saakka, joten jokainen synnyttäjä hyötyy oikeanlaisesta ohjauksesta ennen ja jälkeen synnytyksen.

Lantionpohjan harjoittelu oikealla tavalla on oleellinen osa äitiysfysioterapiaa. Ilman asiakkaan tutkimista on mahdoton sanoa, vaatiiko lantionpohja rentoutusta vai treeniä. Tästä syystä monet nettivalmennukset saattavat jopa pahentaa lantionpohjan tilannetta.

Synnytys on ihana ja luonnollinen asia, jota voi helpottaa etukäteen sekä fyysisesti että psyykkisesti. Synnytykseen valmistautuminen voi siis olla paljon muutakin kuin mahdollisen kivunlievityksen miettimistä.

Synnytyksen jälkeen voi tuntua hankalalta lähteä liikkeelle tai löytää itselleen omaa aikaa ja tästä syystä vauvat ovatkin aina tervetulleita mukaan hoitotilanteeseen.

Tällä hetkellä Äitiysfysioterapiaa SUHKilla tekevät

Terhi Antikainen

Äitiysfysioterapeutti erikoistuva
Pilates-ohjaaja
FAF Personal Trainer
Kolmen lapsen äiti

terhi.antikainen(at)suhk.fi
Ajanvaraus: SUHK Espoonlahti. 

Riitta Vesanen
Äitiysfysioterapeutti erikoistuva
Lymfaterapeutti
Kahden lapsen äiti
riitta.vesanen(at)suhk.fi

Ajanvaraus: SUHK Suomenoja.